Posted on

Amazon FBA 101 (alustaja juhend)

Esmalt tahaks tänada Teid, et olete võtnud vaevaks mu blogi lugeda ja ja tagasisidet anda. Lausa 3 inimest kirjutas mulle, et sooviks rohkem Amazoni äri kohta teada saada. Need, kes ootasid esimest kuu kokkuvõtet, siis sit tight, varsti tuleb. Mis on Amazon FBA äri, loe siit.

Seekord sai postitus päris pikk, kuna Amazonis on tohutu palju erinevaid asju mida peaks teadma. Püüdsin siia tuua olulisemad.

Esimese disclaimer’ina ütlen kohe ära, et ma pole Amazoni ekspert. Ma alustasin sellega aasta tagasi (loe kuidas ma Amazonini jõudsin), teen seda põhitöö kõrvalt umbes tund aega nädalas ja siiani olen umbes paarikümne tuhande eest käivet teinud (Amazoni mõistes on see väga väike number). Kui keegi juba tegeleb Amazoni äriga ja ootab siit mingeid keerukaid keyword’ide optimeerimisstrateegiaid, siis siit seda ei tule. Antud postituse eesmärgiks on näidata, kui lihtne on antud äriga alustada ja mis oleksid esimesed sammud.

KUIDAS AMAZON FBA TÖÖTAB

Amazon FBA mudel on lihtne. Valid omale turu ja leiad toote, kus on palju nõudlust ja kehv pakkumine (hiljem räägin kuidas seda teha). Arendad toodet (lisad sellele midagi juurde, muudad paremaks, lisad oma kaubamärgi jne). Otsid omale Aasiast (kuna seal on odavam toodet valmistada) tootja. Saadad tooted Amazon Fulfilment Centerisse, kus seda hoiustatakse. Kui klient tellib toote, siis Amazon ise saadab toote välja ja tegeleb customer supportiga. Easy-peasy.

Paraku on aga iga etapi juures väga palju erinevaid nüanse, mida peaks teadma. Hetkel käin üle vaid kõige olulisema, et panna Teid antud äri peale mõtlema. Kui aga plaanite alustada, siis tuleb veel väga palju ise juurde õppida. Soovitan liituda ka Amazon Estonia Facebooki grupiga.

TURG

Enne kui me hüppame protsessi sisse, tasuks mõelda, et mis turul tegutsema hakata. Amazonil on 10+ erinevat marketplace’i, millest 4 tükki on kõige tähtsamad: amazon.com, amazon.co.uk, amazon.de, amazon.co.jp. Enamasti alustavad eestlased amazon.com-ist, kuna see on suurim marketplace, kus on nii nõudlus kui ka pakkumine kõige suurem. Kui sellel turul on toode tõestatud, siis laienetakse teistele turgudele. Isiklikult alustasin Amazon UKst, kuna Euroopa tundus mulle tol hetkel loogilisem. Uuesti alustades valiks ma tõenäoliselt amazon.com-i.

EELARVE

Eelarveks tasuks arvestada umbes 4000-5000 €, kui soovid lansseerida 1-2 toodet. Mina alustasin kahe toote ja umbes 5000 €-ga. Kindlasti saab ka odavamalt, aga umbes nii tasuks arvestada. Lisaks, kui müük käima läheb, siis pigem tuleb raha juurde panna kui vähemaks võtta, et ladu hoida ja kasvatada. Alates mingist hetkest finantseerivad müügid juba ise ladu.

PROTSESS

Amazon FBA äriprotsessi võib laias laastus jagada nelja klassi:

  1. Toote otsimise ja arendamise faas
  2. Tootmine ja shipping
  3. Tootelehe (listingu) loomine
  4. Toote lansseerimine ja optimeerimine

TOOTE OTSIMINE JA ARENDAMINE

Õige toote valimine on kõige olulisem etapp, millega ei tasuks kiirustada. Kui sa valid kehva toote, mis ei müü, aga samas teed kõik muu õigesti, siis sa oled juba mängu kaotanud. Põhjus, miks ma ise alustasin kolm korda, oli see, et ma ei leidnud endale õiged toodet piisavalt kiiresti.

Amazonis kasutatakse terminit private label product. Ehk tooted, mida sa otseselt ise nullist ei arenda, vaid leiad kellegi teise toote ja teed selle paremaks ehk lisad midagi väärtusliku juurde, vahetad värvi, pakendad ilusti jne. Selleks, et esimene toode õnnestuks, tasuks otsimisel seada mõningad kriteeriumid:

  1. Toode peaks olema väike ja kerge (odavam transport ja Amazoni kulud). Lisaks peaks see olema hästi lihtne, kus on vähe liikuvaid osasid, mis võivad katki minna.
  2. Hinnaklass Amazonis peaks jääma vahemikku 15-50 $ (kliendi jaoks on tegu emotsiooniostuga). Alustuseks võib võtta odavama otsa toote, aga päris raha teenitakse kallimate toodetega, kus kasum on suurem.
  3. Suur nõudlus, madal konkrents ja kehvad pakkumised (Obviously)
  4. Odav toota – toote omahind võiks jääda umbes 20% lõpphinnast.
  5. Toode ei tohiks olla riknev, klaasist (võib puruneda ja siis või tekkida palju refund’i), ei tohiks käia keha peale või keha sisse (tabletid, kreemid jne – enamasti vajavad antud tooted mingisugust litsentsi ja pigem oleks kehv kui keegi sinu tootest mõne kõrvalmõju saab).
  6. Toote Best Seller Rank võiks jääda vahemikku 100-3000.
  7. Konkurentidel peab olema vähe tootearvustusi (review‘sid) ja hea oleks kui need on ka kehvad (alla 4 punkti 5st).

Nagu näha, siis nõudmisi on tegelikult palju ja raske on kuskilt pihta hakata. Mina alustasin lihtsalt Amazonis erinevate kategooriate läbi kammimisega. Lihtsuse mõttes jätsin välja järgnevad kategooriad:

  • Video, Music, AppStore, Photos and Prints, Kindle & E-readers & Tablets, Fire TV, Echo & Alexa, Books & Audible, Home services, Credit and Payment products – Sellega tegeleb Amazon ise.
  • Beauty, Clothing & Accessories, Automotive & Powersports, Jewelry, Health & Personal Care, Grocery & Gourmet Foods, Industrial & Scientific – nendega tekib lisa komplikatsioone.

Kui leidsin mõne huvitava toote, kus ma nägin, et suudaksin midagi paremini teha, siis järgmisena tuli läbi teha toote tasuvusanalüüs. Selleks kasutasin tasuta tööriista Junglescout Sales Estimator. Piisab kui lisad toote Best Seller Ranki (BSR), turu ja kategooria ning saad kätte suurusjärgu kui palju antud toodet müüakse ja vastavalt sellele saad arvutada ka toote kuukäibe. Kui arvad, et sinu toode võiks sama hästi müüa ja antud käibenumber sobib, siis tasuks teha tootele täpsem analüüs.

LIFEHACK: Et saada uusi ideid ja leida sobiv toode soovitan kasutada tööriista BlackBox, mis on üks Helium10-ne toodetest. Helium10-t kasutavad kõik professionaalsed Amazoni müüjad. Antud tootel on ka free versioon.

Näide:

Oletame, et oled valinud tooteks mikrofiiber rätikute komplekti. Uurides Amazonis ringi näed sa, et antud toodet müüvad teised Amazoni müüjad ühekaupa ja see maksab keskmiselt 8 dollarit. Sa otsustad, et enda toodet võiks müüa hoopis kolme kaupa pakis värvustega sinine, must ja valge. Hinnaklass võiks olla umbes 18 dollarit. Teeme läbi arvutused, kas toode võiks olla kasumlik:

Toote müügihind Amazonis: 18 dollarit
Tootmiskulud: umbes $1 rätiku kohta ja $0.5 pakendi kohta. Kokku $3.5
Saatmiskulud: umbes $2.5 toote kohta
Amazoni müügikulud: $2.7 (Amazon võtab %-i igast müügist. Arvutada saad siit)
Amazoni FBA kulud: $2.5 (Amazon võtab tasu ka toodete hoiustamise, kliendile saatmise ja customer supporti eest)
Toote kasum: $6,8 (37,7%)

Kõlab liiga hea, et tõsi olla? Enamasti tasuks toote kasumiks arvestada vähemalt 20%, et see ära tasuks, kuna tegelikult on veel väga palju lisakulusid nagu toote reklaam, arendamine, lansseerimine, raamatupidamine ja muud operations kulud.

Nüüd, kus toode on valitud, esmased arvutused tehtud, tasuks uurida, et kui palju tegelikult tootmine võiks maksta, kust seda teha, kui palju on miinimumkogus ja tellida ka esimesed näidised (sample’id). Selleks tasuks kasutada lehte Alibaba.com. Kuidas tootjat leida, millised peaksid olema nõuded tootjale, kuidas nendega läbi rääkida, odavamat hinda küsida jne käsitleme järgmises Amazoni postituses.

LÕPPSÕNA

Tegelikult koosneb toote research&development faas väga paljudest teistest asjadest nagu konkurentsi ja arvustuste analüüs, näidiste testimine ja toote arendamine, otsingusõnade analüüs jne jne. Kuid ei tasuks kohe liiga peensustesse minna, vaid oluline on pealehakkamine. Kõik pisidetailid jõuab selgeks õppida töö käigus.

PS! Kui sulle jäi midagi segaseks, tahaksid rohkem kuulda nii antud kui ka järgnevatest teemadest (tootmine, shipping, tootelehe loomine, lanseerimine jne), siis anna sellest mulle kommentaariumis märku. Kellel veel suurem huvi teema kohta, siis võite mulle julgelt ka emaili (huhneebajer@gmail.com) teele panna – aitan hea meelega.

Jäta ka oma email siia paremale kastikesse, et saaksid ka järgnevad postitused kätte.

Järgmise korrani!

4 Replies to “Amazon FBA 101”

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga